Margaréta Óvoda és Bölcsőde
Intézményvezető: Kovács Beatrix
Intézményvezető helyettes: Kohajdáné Szűcs Katalin
Elérhetőségek:
3263 Domoszló, Rákóczi út 13/1.
Tel.: +36 37 365 253
email: ovodamargareta@gmail.com
Az óvoda fenntartója:
Domoszló Községi Önkormányzat
3263 Domoszló, Petőfi S. út 5.
Tel.: +36 37 365 210
Óvodai csoportok száma: 3
Bölcsődei csoportok száma: 1
Hazánk legmagasabb, legvonzóbb hegyvidéke a Mátra, markánsan emelkedik ki az Alföld síkjából. Növényzete, állatvilága igen gazdag, erdő borította hegyeit barangolni élmény. A déli lábánál helyezkedik el falunk, Domoszló, az ország legnagyobb borvidéke. Az erdő, a mező, a rét, a tó különleges szépséggel ruházza fel falunkat. Ebben a szép természeti környezetben található a falu központjában, óvodánk. Fenntartója a Községi Önkormányzat, mely a működéshez szükséges feltételeket biztosítja. Óvodánk 1970-ben épült újjá, tágas, világos, épület, a gyermekek egészséges nevelése szempontjából megfelelő. Az óvodai életet a természetes anyagokból készült, játékokkal felszerelt udvar teszi színesebbé, mely közvetlenül az épülethez kapcsolódik. A pedagógiai munkát 5 főiskolát végzett óvodapedagógus, 3 osztott csoportban látja el. Az ő munkájukat szakképzett dajkák és pedagógiai asszisztens segítik. Óvodánk hagyományos tárgyi feltételekkel rendelkezik. A természetes anyagokból készült játékok, eszközök, berendezési tárgyak (asztal, szék) beszerzése, felújítása folyamatosan szükséges.
Az Alapprogram alapján készítettük el helyi programunkat, mely a gyermeki személyiségből indul ki abból a tényből, hogy a gyermek mással nem helyettesíthető, szellemi, erkölcsi és biológiai értelemben is egyedi személyiség és szociális lény egyszerre. Programunk alapelve: szeretetteljes, biztonságérzetet adó, érzelemben gazdag óvodai élet megteremtése. Óvodai nevelésünk gyermekközpontú, befogadó ennek megfelelően a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszünk. Biztosítjuk minden gyermek számára hogy egyformán magas színvonalú és szeretetteljes nevelésben részesüljön, s meglévő hátrányai csökkenjenek. Semmiféle előítélet kibontakozásának nem adunk helyet. Hiszünk abban, hogy a 3-7 éves életkor érzelmileg és értelmileg fogékony időszak, kiemelkedően fontos az „én” kialakulása szempontjából. Programunk az óvodáskorra egyedülállóan jellemző érzelmi fogékonyságra és sajátos aktivitásra alapoz. A gyerek játéka, ami örömet és boldogságérzetet ad, jól ötvözhető a hagyományápolással, a természetszeretettel. Mindez alkalmanként kiegészül a család aktív közreműködésével. Meggyőződésünk, hogy a kisgyermekkorban a cselekvéssel szerzett tapasztalatok, érzelemdús élmények hatnak a felnövekvő egyén cselekedeteire. Erkölcsi, esztétikai értékrendszere kialakul, a szükségletek további cselekvésre késztetik. Hiszünk abban, hogy az „ünnepelni tudás” képességének alakítását a hagyományápolás, a természet és a társak szeretetére nevelés elősegíti.
A jeles napokhoz, ünnepekhez, ünnepkörökhöz, valamint az emberélet, gyermekélet fordulóihoz, ünnepi alkalmaihoz fűződő népszokások a mi óvodai életünkben is helyet kapnak. Ezek közül azokat válogattuk ki, amelyek megfelelnek az óvodáskorú gyermekek fejlettségének, amelyeknek cselekménye eljátszható. (Szüret, Advent, Mikulás, Karácsony, Farsang, Húsvét, Anyák napja, Gyermeknap, Pünkösd)
A gyermekek évről – évre örömmel vesznek részt a jeles napokat megelőző közös készülődésekben, számukra az ünnepnap, várva- várt nap. Ha az ünnep napján a gyermeket körülvevő felnőttek magatartása, a környezet jelzései (ünnepi jelképek) hitelesek, a naphoz kapcsolódó közös élmények a gyermekben mély érzelmi nyomokat hagynak. Ezek a gyermeki élmények hatnak a családok szemléletmódjára, ezáltal megteremthetjük a családokkal való együttműködés formáit. Programunkban az optimális környezet – a tárgyi és személyi feltételeken túl – egy gyermekközpontú, gazdag óvodai életet jelent. A rugalmas napirend szolgálja az egyéni differenciált fejlesztést, a tevékenységek kényszermentességét, az egyéni biológiai ritmus követését, a játék védelmét, hiszen minden játékban zajlik. „A játék a gyerek legkomolyabb tevékenysége.” Ezt valljuk és megteremtjük a gyermekeket éltető szabad játék sajátos feltételrendszerét. A fejlesztő tevékenységek -, a külső világ tevékeny megismerése, ének, zene, énekes játék, vers, mese, rajzolás, mintázás, kézimunka, mozgás – a szabad játékidőn belül szerveződnek. A mesesarokban szemléltető eszközökkel vagy a nélkül mesét, verset mondunk, énekelünk, játszunk. Az ábrázoló eszközök mindig a gyermekek rendelkezésére állnak. A természeti környezet, a környező világ tárgyainak megismerésére épülő matematika, környezetismeret, környezetvédelem, munka, a mindennapi kulturált viselkedés szervezése a gyermekek érdeklődését figyelembe véve történik. Az óvodás korosztályra a „mozgáséhség” jellemző. A fejlesztő tevékenységek kötetlenek, a részvétel lehetőség a gyermekek számára, kivéve a szabad mozgáson túl beiktatott, szervezett mozgásokat. Óvodai életünket a mindennapi beszélgető körök teszik színesebbé. A különböző tevékenységformákba a programunk beépíti a néphagyományt, népszokásokat és az ünnepkörökhöz, évszakokhoz csoportosítva tervezi meg az óvodai nevelés minden részét. A sokszínű tevékenységrendszer gazdagítja a gyermek nyelvi kifejezőeszközeit, fejleszti értelmét és gondolatvilágát, befolyásolja érzelmi életét és kedélyállapotát. A gyereket elfogadó, szeretetteljes, megerősítő légkör veszi körül. A felnőttek tetteikkel sugározzák a feltétel nélküli szeretete, s a gyermekeknek oly fontos biztonságérzetet.
Magatartásunk tükrözze a gyermek és a szülő iránti tiszteletet. Egész lényünk példát mutasson, viselkedésünk mintát adjon.
A 6-7 éveseknek, minden évben, a szülők igényei alapján megszervezzük az úszásoktatást, a balett- néptáncot, játékos tornát, angol nyelvhez szoktatást, zeneóvodát…. stb. Gyermeknap alkalmából egész napos kirándulást szervezünk a tópartra vagy az erdei tisztásra, az 5-6-7 éveseknek pedig Budapestre is.
Kapcsolatot azokkal az intézményekkel alakítottunk ki, ahol az óvodában folyó munkához ismereteket, gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek a gyermekek, szülők és mi óvónők. Ezért folyamatosan együttműködünk a fenntartókkal, a Pedagógiai Intézettel, Nevelési Tanácsadóval, Iskolával, Könyvtárral, Háziorvossal, Védőnővel, Fogorvossal.